جلسه دفاع پایان نامه مهندس داریوش محمدی - پایگاه علمی صنعتی معدن پلاس | Maadan Plus

جلسه دفاع پایان نامه مهندس داریوش محمدی

معدن پلاسمعدن پلاسخرداد ۳, ۱۳۹۸5دقيقه214
این جلسه با عنوان پاسخ سازه‌ای فضاهای زیرزمینی بزرگ مقطع در اثر حفاری‌های همجوار : مطالعه موردی، ایستگاه‌های مترو، در دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌گردد. برای آشنایی بیشتر و آگاهی از زمان و مکان برگزاری، با ما همراه باشید.
عنوان

پاسخ سازه‌ای فضاهای زیرزمینی بزرگ مقطع در اثر حفاری‌های همجوار : مطالعه موردی، ایستگاه‌های مترو


پژوهشگر

مهندس داریوش محمدی

استاد راهنما

دکتر کورش شهریار

زمان

یکشنبه، ۲۹مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷

مکان

دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشکده مهندسی معدن و متالورژی، کلاس ۵۰۱


چکیده


سازه‌‏های زیرزمینی از جمله تونل‏‌ها، مغار نیروگاه‏‌ها و ایستگاه‏‌های مترو، علاوه بر یک سازه‏‌ی اصلی که برای هدفی مشخص احداث می‏‌شوند، دارای سازه‌‎های جانبی نیز می‏‌باشند که برای اهدافی چون تاسیسات، دسترسی، ارتباط، تهویه و شرایط اضطراری در نظر گرفته می‏‌شوند؛ در واقع این سازه‏‌ها وظیفه‏‌ی پشتیبانی از سازه‏‌ی اصلی را به عهده دارند. سازه‏‌های جانبی معمولاً به صورت متراکم و در کنار سازه‏‌ی اصلی به صورت تونل و چاه جانمایی می‏‌شوند.

در این پایان‏‌نامه، محدوده‏‌ی تقاطعی خطوط ۶ و ۷ متروی تهران، ایران، که به صورت یک ایستگاه تبادلی جانمایی شده، مورد بررسی قرار گرفته است. در محدوده‏‌ی مذکور، علاوه بر سازه‏‌های جانبی تاسیساتی و خدماتی مربوط به ایستگاه‏‌ها، تونلی ارتباطی برای انتقال قطارها بین خطوط ۶ و ۷ در ناحیه‏‌ی مذکور تعبیه شده که به صورت همجوار در کنار ایستگاه F6 در نظر گرفته شده است. در عمل ترجیح داده می‏‌شود که عملیات ساخت سازه‏‌های جانبی از جمله تونل ارتباطی، پس از اتمام ساخت سازه نهایی بدنه اصلی ایستگاه شروع ‏شود تا کمترین اندرکنش را در حین ساخت با یکدیگر داشته باشند.

………………………………………………………………………………….

در این تحقیق، با استفاده از مدلسازی عددی سه بعدی و همچنین نتایج روش‏‌های تحلیلی و مشاهده‏‌ای روند ساخت ایستگاه به روش سیستم سازه اولیه‏‌ی شمع نگهبان و ریب بتنی مدل و پس از آن حفاری تونل لینک با استفاده از ۸ سناریوی مختلف حفاری تحلیل و تاثیر آن بر سازه‏‌ی ایستگاه بررسی می‏‌شود. از لحاظ سازه‏‌ای، زمانی که در المانی از سازه تغییرشکلی رخ دهد، در درون آن نیروهای داخلی ایجاد می‏‌شود. در این پایان‏‌نامه نیز عامل کنترل کننده برای بررسی کفایت سازه‏ای، تغییرشکل زمین میزبان و در نتیجه تلاش‏‌های داخلی سازه‏‌ی ایستگاه ناشی از تغییرشکل‏‌های القایی در المان‏‌های آن می‏‌باشد.

با توجه به اینکه تونل لینک دارای قوس افقی می‏‌باشد، لذا در هر کیلومتراژ از مسیر خود از یک ناحیه‏‌ی ایستگاه می‏‌گذرد که این موجب تغییر در کاسه نشست، نشست طولی تونل و در نتیجه تغییر در نیروهای سازه‏‌ای می‏‌شود. همچنین نتایج نشان می‏‌دهد در ۸ سناریوی مطرح شده برای حفاری تونل لینک، شکل مقطع تونل، حفاری مرحل‌ه‏ای و وجود کف‏‌بند تاثیر به سزایی در کاهش تغییرشکل‏‌ها در زمین میزبان و در نتیجه پاسخ سازه‏‌ی ایستگاه F6 می‏‌گذارد.


واژه‏‌های کلیدی

تونل ، مترو ، نشست ، تحلیل عددی ، تحلیل سه بعدی ، سازه

درباره ما

معدن پلاس با هدف بررسی تحولات علمی و صنعتی ایران و جهان و ارائه مهمترین و تازه ترین رویدادهای علمی و صنعتی و  ایجاد پایگاه جامع داده های معدنی در سال ۱۳۹۵ تشکیل گردید. در این راستا با افتخار، تیمی از بهترین‌های صنعت و دانشگاه را دور هم جمع کردیم تا با همکاری دانش و تجربه, یک پایگاه علمی صنعتی را تشکیل دهیم و نقشی هر چند کوچک در از بین بردن شکاف صنعت و دانشگاه ایفا نمائیم و باعث پیشرفت صنعت معدنکاری در کشور عزیزمان شویم.

تماس با ما



خبرنامه


پیوندهای مفید